Klikkauslihas hapoille digikuntotestissä?

7.11.2017

Suomi.fi tarjoaa valtion ja kunnan palvelut yhden luukun periaatteella. Testasimme, missä kunnossa sen haetuimmat palvelut ovat, toimiiko Mobiilivarmenne ja miten lomakkeiden etsijän kunto kestää.

Nyt lähtee! Verokarhun askellus kunnossa

+++++

Veroprosentin muuttaminen verottajan palvelussa on täysin digitaalista. Paperia tai kynää saati postimerkkejä ei enää tarvita. Koko kansan palveluun on panostettu viiden tähden verran, mutta visuaalinen ilme on kovin viranomaismainen.

Iso lisäplussa chatista: Kun ruudulla näkyy apuaan tarjoava ammattilainen, tulee luottavainen olo. Pulmatilanteessa jelppi on lähellä.

Mutta miksi klikattavia painikkeita saa välillä etsimällä etsiä? Onko palvelu tarkoituksella tehty näin vaativaksi, jotta käyttäjä ehtii tarkistaa syöttämänsä tiedot kunnolla?

Jostain kumman syystä Mobiilivarmenteen tunnistautumisreitti on piilotettu OP:n verkkoasiointipainikkeen taakse. Jos et sitä tiedä, pääset asioimaan vain verkkopankkitunnuksilla.

Tankkaus tarpeen, avioeroon on monta askelta

++

Jos joku luulee, että digiaikana avioparit eroavat turhan impulsiivisesti, suosittelemme tutustumaan käräjäoikeuden avioerolomakkeeseen.

Aivan yksinkertaista eroaminen ei nimittäin ole. Eroista päättävän käräjäoikeuden palveluun ei tunnistauduta sähköisesti lainkaan, sillä henkilökohtaisia tietoja ei täytetä verkkoon vaan itse tulostettuun paperiseen avioerohakemuslomakkeeseen. Se pitää postittaa tai viedä lähimpään käräjäoikeuteen. Lomake löytyy kätevimmin Suomi.fi:n kautta pdf:nä. Sieltä löytyvät myös selkeät neuvot ja linkit mahdollisesti tarvittaviin lisäpalveluihin.

Avioeron digiloikkaa joudutaan siis vielä odottamaan. Vahvaa tunnistautumista peliin!

Happea! Kiinteistökauppa uuvuttaa

+++

Maanmittauslaitoksen palvelussa rekisteröidään kauppoja, joissa tontit ja maa-alat vaihtavat omistajaa. Harva käyttänee palvelua usein, joten siltä odottaisi selkeyttä ja helppoutta.

Navigointi hankaloituu kiinteistövaihdannan palveluun siirryttäessä. Klikattavia vaiheita on yksinkertaisesti liikaa. Myös ilmaisut kaipaavat selkiytystä. Nyt sivustolla puhutaan kiinteistövaihdannasta, kiinteistönluovutuksesta ja kiinteistön omistusoikeuden rekisteröinnistä. Ovatko ne sama asia? Jos eivät, se kannattaa kertoa.

Maakauppojen tekijää tämä täysin digitaalinen palvelu taatusti ilahduttaa. Aiemmin myyjän ja ostajan piti olla kaupantekohetkellä samassa paikassa. Nyt kirjautuminen Mobiilivarmenteella ja sähköinen allekirjoitus mahdollistavat maakaupat ilman, että ostaja ja myyjä koskaan tapaavat toisiaan.

Työkokeilussa hyytymisen merkkejä

++

Työkokeilu on TE-toimiston tarjoama mahdollisuus kokeilla uutta työtä vaikkapa kuntoutumisen, alanvaihdon tai pitkän kotonaolon jälkeen. Kokeilu käynnistyy työntekijän, työnantajan ja te-keskuksen yhteisellä sopimuksella.

Työkokeilu on Suomi.fi:ssä ELY-keskuksen haetuin palvelu. Se saattaa johtua siitä, ettei asiaa voi hoitaa verkossa eikä lomakettakaan ole ihan helppo löytää. Suomi.fi ohjaa sopimuksen etsijän ELY-keskuksen sivulle tulostamaan pdf-lomakkeen ja täyttämään sen kynällä. Sivusto on pelkistetyn virkamiesmäinen eli kuivakka. Palvelun digitoimiselle on siis kova tilaus.

Jaksaa, jaksaa! Rikostaustaote koettelee

++++

Kaikki yli kolme kuukautta lasten kanssa työskentelevät joutuvat todistamaan työnantajalle taustansa. Aiemmin Oikeusrekisterikeskuksesta saatavaa dokumenttia kutsuttiin rikosrekisteriksi. Nyt sen nimi on vaihtunut rikostaustaotteeksi.

Käytännössä palvelu on täysin digitaalinen, mistä reilu plussa. Työntekijä tunnistautuu palveluun ja tilaa otteen sähköiselle asiointitililleen, mutta tarvittaessa otteen saa paperisena kotiosoitteeseen.

Klikattavia vaiheita on hurjan paljon. Kestääkö klikkailukunto? Oikeushallinnon sivuston yleisnäkymä on kirjava mosaiikki, josta ei meinaa eteenpäin pääsyä löytyä. Kieli on selkeää ja ymmärrettävää, mutta palvelun visualisoinnin voisi uskoa graafikoille.

Entä miksi palvelun käyttäjille kerrotaan asioinnin mahdollisuudesta vain verkkopankkitunnuksilla? Hyvin se nimittäin sujuu myös Mobiilivarmenteella.

Tähdet kertovat digikuntoindeksin

Arvioimme testattavien palveluiden tunnistautumisen sujuvuuden, yleisen käytettävyyden sekä visuaalisen houkuttelevuuden. Meitä kiinnostivat myös digitaalisuus sekä tekstin selkeys. Enimmillään testistä saa viisi tähteä.

Ota Mobiilivarmenne käyttöösi

Mobiilivarmenne sujuvoittaa arkeasi

Mobiilivarmenne on DNA:n, Elisan ja Telian asiakkaiden turvallinen ja helppo tapa kirjautua yli tuhanteeen eri verkkopalveluun. Sen avulla pääset eroon lukuisista eri salasanoista, sillä sinun täytyy muistaa vain valitsemasi tunnusluku ja oma matkapuhelinnumerosi.

Pohjoismaihin yhteinen sähköinen tunniste?

16.11.2017

Yhteispohjoismainen e-ID todistaisi henkilöllisyytemme sähköisesti missä tahansa Pohjoismaassa. Idean esitti Pohjoismaiden neuvosto, nyt sen toteuttamista edistävät maiden hallitukset.

Papintodistuksesta biopassiin – henkilöllisyyden lyhyt historia

09.11.2017

Minä olen minä. Mutta miten sen todistan? 1500-luvulla se tehtiin mainetodistuksella, nykyään se onnistuu Mobiilivarmenteella.

Klikkauslihas hapoille digikuntotestissä?

07.11.2017

Suomi.fi tarjoaa valtion ja kunnan palvelut yhden luukun periaatteella. Testasimme, missä kunnossa sen haetuimmat palvelut ovat, toimiiko Mobiilivarmenne ja miten lomakkeiden etsijän kunto kestää.

Ota käyttöön: